marți, 16 februarie 2010

Bacalaureat

Ieri si azi s-a desfasurat prima proba a ``pseudobacului``. Una dintre cele mai mari pierderi de timp din istoria recenta a Romaniei. Din nefericire, am fost implicat direct in aceasta poveste, fiind membru in comisia de bacalaureat de la mine din liceu. Mi-am dat seama inca o data la ce nivel am ajuns, atat ca profesori, cat si ca elevi. Unde ne-a adus societatea asta care incearca sa gaseasca solutii pentru iesirea din criza. Criza financiara, criza intelectuala, criza culturala, criza morala, criza spirituala. Noi suntem in criza. Noi suntem criza. Si vreau sa va anunt ca nu vom iesi niciodata de aici. Pentru ca nu are cine sa ne scoata.



Primul lucru ciudat este acela ca e primul examen de care am auzit unde sansele sa pici sunt de 0%. Incredibil. Intelegeam sa fie un examen usor, dar chiar si cel mai simplu examen are macar o doza de emotie. Insa ce emotii sa ai cand stii ca nu ai cum sa pici? Desi nu pica nimeni, desfasurarea de forte a fost maxima. O comisie formata din presedinte, un secretar (care, sincer, a avut cel mai mult de lucru), doi profesori examinatori, care, fiind profesorii elevilor si in restul timpului, puteau sa-si dea seama de valoarea lor inca de la intrarea in clasa si doi membrii, care oficial, faceau parte din comisie, insa neoficial, pierdeau timpul prin scoala, semnand cate 4 declaratii pe zi, cum ca nu avem rude pana la gradul 4 care dau examenul oriunde in tara. Pai de unde sa stiu eu daca verisorul de gradul doi al nepotului matusii fratelui mamei pe care nu l-am cunoscut niciodata, da examen? De asmenea, acesti doi membri (de altfel si eu am fost tot membru) trebuiau sa mearga din ora in ora prin sala de examen sa vada daca totul decurge bine, de parca se putea intampla ceva rau.

Cantitatea de hartie consumata a fost exagerat de mare, pentru ca s-au facut cate 75 de subiecte pentru fiecare zi de examen (2 in total), toate acestea in cate doua exemplare (unul pentru elevi si al doilea pentru profesori). Au urmat apoi borderouri (care trebuiau completate in ``n`` exemplare, cataloage, situatii etc…

Notarea a fost o alta ciudatenie… Daca pana in urma cu cateva luni existau patru calificative: experimentat, avansat, mediu si incepator, in ultimul timp s-a considerat ca incepator este un calificativ prea dur pentru elevii romani, asa ca in cel mai rau caz poti fi un utilizator mediu al limbii romane, chiar daca tu esti un anagramat. Asa ca ne-am trezit ca toti elevii din liceu au luat numai experimentat (90% - e adevarat ca eu am sansa de a preda la un liceu foarte bun) si avansat (10% - adica cei care erau corigenti sau de-abia treceau la romana). La aceste calificative au contribuit, pe langa pregatirea destul de buna a elevilor si faptul ca subiectele au fost incredibil de usoare, mult prea usoare pentru ce ar trebui sa se faca in clasa a 12-a.

Atitudinea elevilor a fost un alt element de bagat in seama. Daca majoritatea elevilor s-au concentrat si chiar au vrut sa-si dovedeasca ca sunt niste elevi buni, unii dintre ei insa au reactionat destul de ciudat. Unul ba era intr-o criza de personalitate, ceea ce il facea sa nu doreasca sa spuna nimic in fata examinatorilor, elev care a capatat un calificativ de ``avansat`` ca urmare a bunavointei profesorilor. O alta eleva a fost atat de interesata de acest ``examen`` incat nu a dorit sa vina din strainatate in ziua fixata, ci de-abia a doua zi. O alta eleva nu a vrut sa vina sa dea examenul nici macar in urma rugamintilor telefonice transmise fie de directoare, fie de diriginte sau de profesorii examinatori. Mai trebuia sa mergem la ea acasa sa o examinam.

Pe seara examenul s-a incheiat. Elevii sunt multumiti, profesorii bucurosi ca au dus treaba la bun sfarsit, secretarul isi continua treaba infernala legata de ``hartogaraie``, membrii sunt fericiti (sau suparati) ca au stat cam degeaba, iar inspectorii si ministrii considera ca aceasta prima proba a fost o reusita.

Stati linistiti! Romania e pe maini bune…

2 comentarii:

Dana spunea...

Fetita mea chiar a avut emotii,a luat examenul foarte in serios desi e foarte buna la romana. Partea de teorie necesara pentru romana oral nu a fost predata la clasa ci a fost primita pe niste foi, cu o saptamana inainte de bac. A dat examenul cu alti examinatori, profesoara de la clasa era pedepsita pentru ca anul trecut daduse o nota prea mare la proba scrisa unui elev care nu copiase(poate singurul)... Si inca un mic detaliu: e vorba de un liceu foarte bun, a iesit nr. 1 pe tara in competitia "10 pentru Romania". Din sapte clase, doar sase elevi au luat calificativul avansat (pentru probleme legate de comportament desigur).

simgramancri spunea...

Intr-adevar, unii elevi erau emotionati, mai mult ca urmare a necunoscutului ce le statea in fata, decat ca urmare a dificultatii subiectelor. Si partea rea la acest examen si la examenul de bacalureat in general este ca la liceele bune exigenta este mai mare, copiii nu au voie de loc sa miste sau sa spuna ceva unui coleg, pe cand la liceele slabe si foarte slabe, de mila lor, elevii sunt lasati sa copieze in voie, chiar cu acordul presedintilor de comisii. Si te trezesti ca elevii foarte slabi iau note mai bune decat elevii unor licee mai bine cotate. Cam nedrept.